Rettenetes szerzetesek kiscicákat simogatnak

A nagyfogadalmat tett ortodox szerzetesek ruhája ijesztő. Erre egyszerűen nincsenek más szavak. Fekete köpeny, fekete csuklya, rajta fehérrel hímezve mindenféle ijesztő szimbólumok. Bármit kinézne ezekből a szerzetekből a nyugati világ papi civiljéhez meg sokgombos reverendájához szokott embere, csak azt nem, hogy kiscicákat simogatnak.

 

schima_3_4.jpg(Kép: pravoslavie.ru és ritualmfc.ru)

 

Ellentétben a római katolikusoknál megszokott számos szerzetesrend hagyományával, az ortodox keresztényeknél csak egyetlen rend van, amelynek reguláját még a 379-ben elhunyt Nagy Szent Vazul (Nagy Bazileiosz) dolgozta ki. A Nagy szerzetesi szabályzat 55 fejezetében rögzítette az aszketizmusnak és a folyamatos tanulásnak az ötvözetéből álló szabályait, amelyek a mai napig meghatározzák a keleti szerzetesi közösségek, monostorok életét. A regula szerint szerzetessé az válhat, aki fogadalmat tesz és ez által elkülönül mind a világiaktól, mind a világi papságtól.

 

schima_1_2.jpg(Kép: azbyka.ru és pravmir.ru)

 

A szerzetességnek két fokozata van: a nagyfogadalmat tett jelöltek az eredeti, szigorú szerzetesi eszmény szerint élnek, beleértve a folyamatos, teljes húsmentességet jelentő szigorú böjtöt is, viseletük pedig a fentebb már említett rémisztő köpeny, az analav (аналав), rajta hatszárnyú szeráfokkal és a Golgota-kereszttel. A kisfogadalmat tett jelöltek életében kevesebb szigorú szabály van, analavot nem viselnek, hanem a köpenyük fölé vett paraman (параман) jelzi, hogy Jézus keresztjét felvéve követik Őt.

A szerzetesi férfi és női közösségek két kolostortípusban élnek: lavrának nevezik a nagyobb kolostorokat, szkitnek pedig a kisebb egységeket.

 

schima_5_6.jpg(Kép: pinterest.com és church.ua)

 

És most vesézzük ki a nagyfogadalmat tett szerzetesek (монахи великой схимы, схимонахи) rémisztő ruházatának a szimbólumait, különös tekintettel a "Golgota keresztre" (Крест схимнический):

 

simbolika_paramana_foma_ru.jpg(Kép: foma.ru)

 

A kereszt körüli felirat egyházi szláv nyelven íródott és Pál apostolnak a Galatákhoz ítt leveléből idéz: "Ezután senki se okozzon nekem kellemetlenséget, mert Jézus jegyeit viselem testemen." (Gal 6:17)

Középen a kereszténység legfőbb jelképét, a keresztet látjuk, amin Jézust keresztre feszítették, rajta a töviskoronával, amit a római katonák tettek a fejére, amikor kigúnyolták Őt.

A kereszt felső ágainál az IN ЦI rövidítés, vagyis a "Иисус Назорей Царь Иудейский" olvasható. Ez a latin INRI rövidítés, magyarul Názáreti Jézus, a zsidók királya.

Az IC XC rövidítés, vagyis a "Иисус Христос Царь Славы" jelentése: "Jézus Krisztus, a Dicsőség Királya". A "НИКА" felirat a görög "nika" szóra utal, azt jelenti, hogy győzedelmes. Közvetlenül utal arra, hogy Jézus Krisztus legyőzte a halált, legyőzte az emberi bűnöket, majd később feltámadt. Közvetve pedig a pokol és a sátán feletti győzelemre utal.

A kereszt jobb oldalán a körben végződő pálca arra a nádra utal, aminek a végére a római katonák ecetbe mártott szivacsot tűztek és azt nyújtották fel a keresztfán szenvedő Jézus szájához. (Ján 19:28-29) A kereszt bal oldalán látható jel arra a lándzsára utal, amivel a Longinus nevű római katona átszúrta Jézus oldalát, és a sebből vér és víz csordult ki. (Ján 19:34) A "К" betű a lándzsára (Копье), a "Т" betű a nádra (Трость) utal.

Alul a lépcső formájú rész a Golgotát, Krisztus keresztre feszítésének a helyszínét jelenti. Alatta a "г а" betűk jelentése: "Глава Адама", vagyis Ádám koponyája. Ez a jelkép mindegyik ortodox kereszten megtalálható. A legenda szerint Ádám, az első ember maradványai ugyanott találhatók, ahol Krisztust megfeszítették. Ádám koponyája arra emlékeztet bennünket, hogy Krisztus a saját halálával minden embert megváltott, beleértve az első embert is.

A Galata levélből származó idézetet a paraman négy sarkában elhelyezett egyenlő szárú kereszt tagolja.

 

szerzetesek_cicakkal_2.jpg(Kép: görög ortodox szerzetesek, forrás facebook)

Forrás itt, itt, itt, itt, itt és itt.